oude bekenden..! - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Heleen Velde - WaarBenJij.nu oude bekenden..! - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Heleen Velde - WaarBenJij.nu

oude bekenden..!

Door: Heleen

Blijf op de hoogte en volg Heleen

24 Augustus 2005 | Noorwegen, Oslo

Hei hei!!

Helaas is hier maandagavond toch ook het noodweer uitgebarsten, nou ja; het is heel erg bewolkt en het regent vaak... Maar gelukkig niet zulke beelden als in de Alpen, dus behalve dat mijn fiets nu al begint weg te roesten, is er niks aan de hand..

Maar de afgelopen week nog wel van het lekkere weer kunnen genieten! Zijn met alle Noorse en internationale buddy-groepjes naar een eiland in het Oslo-fjord gegaan om daar te bbqen. Het is in Noorwegen ongelooooflijk populair om een engangsgrill te kopen (inderdaad, een BBQ voor 1 keer, erg makkelijk, je gooit er een lucifer in, en na een kwartier ofzo kan je beginnen te bbqen..). Ik was een van de weinigen die ook heeft gezwommen, had dit jaar nog niet in zee gezwommen en had bedacht dat dit waarschijnlijk mn enige kans was!

Zondag ben ik in mn eentje naar de andere kant van de stad getogen om naar een uitzichtspunt te gaan. Ben tot de conclusie gekomen dat de skyline van Oslo niet zo boeiend is... Moesten daar ook ergens 'stone carvings' zijn, maar die heb ik helaas nooit gevonden. Daarna maar naar de National Art gallery gegaan en daar in alle rust de Schreeuw van Edvard Munch kunnen bekijken.

Maandag zat ik weer eens achter mijn computer, toen ineens een jongen tegenover me 'Heleen??' zei... Het bleek Ulli te zijn, een Duitser die ik ken van Spitsbergen en die hier nu ook voor een semester zit! 's Avonds was er een kroegentocht over de Universiteitscampus. De verschillende faculteiten hier hebben hun eigen kroegen. Deze zijn gebouwd in de oude schuilkelders (gelukkig zijn er nog wel steeds overal schuilkelders, ook in mijn studentenflat, dus als het oorlog wordt, ben ik tenminste veilig (moet daar ook eten zijn ed)). Het idee was dat je 5 verschillende stempels moest verzamelen en dan mocht je gratis naar de afterparty. Aangezien alles hier om 2u dicht moet, begon de kroegentocht reeds om 18u! Met mijn buddy hadden we gelukkig pas om 19u afgesproken, maar nog steeds erg vroeg.. maar heb erg gelachen..! Op gegeven moment kwam ik een kroeg uit en toen begon een Noor tegen me aan te praten; hey, what are you doing here?? Het bleek een Noor te zijn die ik van Spitsbergen ken (niet heel goed hoor..) en hij had de link gelegd wie ik was ('the Dutch girl') omdat ik toevallig mn Spitsbergen T-shirt aanhad. Echt zoooo toevallig allemaal!

Met mn huisgenoten wordt het ook al iets gezelliger; van het weekend een film gekeken bij een Noor op zn kamer en gister met een andere Noor Monty Python gekeken (hij heeft zelfs de Monty Python tune als ringtone!). Verder loop ik veel in het Noors tegen ze te ratelen; ze begrijpen me in ieder geval, maar ze zijn helaas te beleefd om mijn fouten te verbeteren (of het zijn er zoveel dat het een onbegonnen zaak is...).

Laatste ding nog; ben nu een heel leuk boek aan het lezen, wat ze ook in het Nederlands hebben. het is van Knut Nærum en in het Nederlands heet het boek 'op glad ijs' het gaat over de oorlog tussen Noorwegen en Nederland die in 2005 ontstaat (boek is uit 2003) omdat een noorse schaatser Bob de Jong laat vallen zodat ie niet Europees kampioen kan worden. Vanaf dan loopt het allemaal uit de hand. Allemaal erg absurd, maar erg grappig. Zelfs Balkenende wordt meerdere malen genoemd..

Dat was dan dan echt weer.. heb vanmiddag een bustour door de stad, ben benieuwd. Moet nu weer aan de slag met mn stage.. gaat al een stuk beter gelukkig, ik moet waarschijnlijk wel naar een andere computerzaal verhuizen, omdat daar dan op een computer een programma speciaal voor mij geinstalleerd kan worden...

Oh nee, nog een ding; ik ga als vrijwilliger in het beta-cafe werken, waarschijnlijk samen met mijn buddy en een vriendin van haar; mijn buddy is Duits, maar woont hier al 3 jaar, Silja is half Zwitsers en kan ook Zwitserduits. We willen nu een bordje maken met 'Vi snakker norsk, We speak English, Wir sprechen Deutsch, Wij spreken Nederlands, etc', lijkt me wel heel lachen!

Veel liefs, Heleen

  • 26 Augustus 2005 - 11:08

    Heleen:

    Om het allemaal nog gekker te maken: net kwam Andreas, een Oostenrijker die ik van Svalbard ken de computerzaal ingelopen. Hij doet hier ook onderzoek.. (PhD).

  • 27 Augustus 2005 - 03:19

    Niekolaas:

    heb je men reactie nou verwijderd??

  • 27 Augustus 2005 - 12:43

    Sara:

    Hey-leen!
    Wat jammer dat we elkaar niet meer gezien hebben voordat je weg zou gaan. De Alpen week was erg leuk, mijn eerste alpen tocht!!!! Hoe gaat het met je voet en bloed?? Ik had ook verschrikkelijke blaren, maar heb er gelukkig goed voor gezorgd! Sinds gister weer terug in het land, regen regen. Heb leuke bruiloft gehad en 2 mooie avontuurlijke hike's gedaan, echt super! Ben benieuwd naar het echte leven... hertentamen, assisteren, bestuur, introductie etc... Heb besloten beter voor mezelf te gaan zorgen - voor vanavond al bier en chips en natuurlijk lekker slapen!

    Dikke kus
    Sara

  • 29 Augustus 2005 - 09:52

    Heleen:

    Ik heb niks verwijderd hoor!

  • 29 Augustus 2005 - 19:35

    Esther:

    Hey heleen,

    Heb dan nu toch ook je blogsite ontdekt, beter laat dan nooit. Klinkt allemaal erg gezellig en internationaal daar, misschien komt je spaans ook nog van pas?! Voor je nog meer boeken gaat aanraden, 'k heb ontdekking vd hemel nu dan toch eindelijk bijna uit. Goed boek, maar te dik om overal mee heen te slepen, puntje waar je rekening mee kan houden als boekenadviseur ;-)
    Zag op 't nieuws dat het bij jou nog niet erg mooi weer is, hier is echter eindelijk de zomer aangebroken. Morgen lekker zwemmen en ben van plan weer wat te gaan fietsen (als postbode was m'n puf steeds 'n beetje op..) Maar zal dan 'n nieuw fietsmaatje moeten vinden; miss you

    liefs Esther

  • 29 Augustus 2005 - 23:37

    Niekolaas:

    Echt ik zou zweren....Ng(&*%#^hhh. Ik een hele reactie geplaatst, weg foetsie, die klotecomputers ook af en toe.
    Afijn, haha, gaat goed allemaal je onderzoek daaro?? WAT?? begin je nu al om 18hr met drinken?? Moet niet gekker worden hoor Heleen!!
    Ik ben hier net een week erg ziek geweest, echt klote in je eentje, afijn ben er weer bovenop. Moet ook wel want ga vrijdag naar Nieuw Zeeland. Wordt echt te gek.
    Hee veel plezier daaro, geniet er van en niet teveel drinken he!!

    liefs Niek

  • 30 Augustus 2005 - 15:27

    Jasper:

    He,

    Mooie verhalen...
    Hoe gaat ie nou met je voet. Weer helemaal beter?
    Je schlinges kwamen overigens meerdere malen nog goed van pas. Bijna een keer als offer-schlinges bij een abseil. Bijna dus he.
    Jammer dat je er op de alpenweek niet meer bij was. Veel plezier verder daar en ik ben beniewd naar de rest van het verhaal.

    Groetjes,
    Jasper

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Heleen

Nou, omdat ik dit weblog toch met enige regelmaat gebruik, toch maar stukje over mezelf (mocht iemand ooit op mijn foto klikken oid...). Ik ben afgestudeerd Fysisch Geograaf aan de Universiteit Utrecht met als afstudeerrichtingen Klimaatsverandering, Hydrologie en Glaciologie. Ik heb een hoop hobby's, waaronder klimmen, alpinisme, racefietsen, pianospelen, etc. etc. Nou, dat was het eigenlijk wel weer... Liefs Heleen

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 179
Totaal aantal bezoekers 27624

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2005 - 30 December 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: