Las Vegas, quiz en andere verhalen - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Heleen Velde - WaarBenJij.nu Las Vegas, quiz en andere verhalen - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Heleen Velde - WaarBenJij.nu

Las Vegas, quiz en andere verhalen

Door: Heleen

Blijf op de hoogte en volg Heleen

26 September 2005 | Noorwegen, Oslo

Lieve allemaal,

Hier weer een berichtje uit het noorden! Het wordt een lang verhaal, dus ga er maar even goed voor zitten... Ik heb het in 2 delen geschreven, dus misschien is het qua tijd en uitspraken als ‘vorige week’ een beetje onlogisch, maar dat komt dan daar door...

Heb sinds afgelopen woensdag eindelijk weer progressie met mn onderzoek; zat een beetje vast, had echt geen flauw idee hoe ik een bepaalde berekening aan moest pakken en mn begeleider in Nederland zei: ik weet het ook niet, en mn begeleider in Noorwegen was er niet.. maar gelukkig, afgelopen woensdag kon ik bij hem langs en hij heeft me naar AIO verwezen met wie ik na een uur klooien achter de computer eindelijk een oplossing voor mijn probleem heb gevonden.. Was echt super blij, want werd een beetje gefrustreerd van achter de computer te zitten op zoek naar een oplossing en dat echt niet kunnen vinden... gelukkig had ik daardoor wel tijd om vragen te bedenken voor de quiz! De vragen moesten eerst nog getest worden, en ze werden te moeilijk bevonden, dus heb wat aanpassingen moeten maken.. Heb tijdens een ‘kaas en wijn avond’ (heeeel veel lekkere kazen en crackers enzo, super, want ik had honger!) wat nieuwe vragen lopen bedenken. zitten vragen bij zoals: waarom speelt Nederland in Oranje? Maar ook veel vragen over Noorse aangelegenheden..
En afgelopen vrijdag was het dan zo ver.. was echt super nerveus, praat niet iedere dag door een microfoon en zeker niet in het noors tegen 100 (meer zelfs..) noren... maar ze konden me gelukkig wel verstaan en ik schijn niet zoveel fouten te hebben gemaakt. De quiz was wel nog steeds moeilijk en het team dat normaal áltijd wint, is nu 2e geworden, dus dat was eigenlijk wel weer grappig.
Met een Noor (Henning) afgesproken om een keer naar een schietbaan te gaan, lijkt me wel lachen.. hopen dat ik nu beter ben dan dat ik was op Svalbard. Moet alleen nog duidelijk zien te maken aan deze jongen dat ik hem hartstikke aardig vind, maar verder niet en hopen dat ie me dan nog steeds mee wil nemen naar de schietbaan.... :(

Zaterdag naar een verjaardag van 2 Noren geweest, bij de ingang stond een enórme berg schoenen.. ik vergeet toch nog het grootste deel van de tijd mn schoenen uit te trekken als ik bij iemand op bezoek ben...

Afgelopen week kreeg ik een mailtje van een Afrikaan. Hij begon direct met zijn naam, telefoonnummer, adres en studie en vertelde mij dat hij mijn naam op een mailing list van internationale studenten had zien staan en dat ie graag vrienden wilde worden... Bedacht dat het misschien toch wel slim was te reageren, omdat ie me anders misschien zou blijven stalken, dus ik heb hem beleefd proberen duidelijk te maken dat ik hier geen behoefte aan had. Krijg ik een haast kwaad mailtje terug, hij was helemaal geschokt hoe onbeschoft ik was, en dat hij zich niet als aanstaande ‘lover’ aandiende (waar ik ook helemaal niet vanuit gegaan was..) maar als vriend, etc... heb verder maar niet meer gereageerd en het als ‘cultuurverschil’ afgeschreven..

Vorige week samen met vele Noren en Marion (Oostenrijk) mij naar de IKEA begeven om daar te eten (cheapest restaurant in town..!) en wat te shoppen; heb een prachtig vloerkleedje gekocht voor slechts 2 euro! En natuurlijk had ik het Las Vegas feest! Ik blijk toch erg goed in roulette te zijn, en ook bij een spel waar ik echt niks van snapte, wist ik toch nog geld te winnen, dus het was een goedkope avond.
Heb ook een gevoeld hoe het is om cup C te hebben: Justine, een Poolse van origine (woont in Noorwegen sinds haar 6e) wilde (uiteraard) graag aan de vodka wat speciaal voor dit feest ook verkocht werd, maar op de gang. Je mocht dit niet meenemen naar binnen. Wij hadden onze gokmunten in een normaal glas zitten, dus wij die munten in onze bh gestopt en haar drankje (vodka met sinas) in het normale glas en weer naar binnen...
Ben ook getrouwd, met Jonathan, maar een Noors staatsburgerschap zit er toch niet bij, hij blijkt een Joodse Deen te zijn (hoewel ook hij hier al sinds zn 6e oid woont...).. beetje een misberekening dus...

De dag na het feest heerlijk gewandeld en gepicknicked met Christine en daarna naar een kampvuur met een hele troep internationale studenten. Christine gaat ervan uit dat ik terugkom om hier AIO te worden. Ze zei, misschien moet je hier iets achterlaten, zodat je zeker weten terugkomt. Juist toen ik zei; ja, zoals mn vloerkleedje! Zei zij; ja, zoals een vriend! Ach, vloerkleed, vriend, wat is het verschil....

In het cafe werken is nog steeds erg leuk! Kan nu allerlei moeilijke soorten koffie maken, kan helaas nog niet leuke vormen in het schuim krijgen, maarja, ben natuurlijk ook een vrijwilliger. Wafels bakken kan ik wel als de beste! Loop iedereen de hele tijd lastig te vallen met mijn muziek: van Jack Johnson hadden ze allemaal nog nooit gehoord, en van Racoon natuurlijk al helemaal niet... ik vind het in ieder geval heerlijk om muziek te kunnen horen uit boxen ipv door een koptelefoon..

Ben met een huisgenoot op zoek gegaan naar een magnetron; zit met een aantal eerstejaars in mijn huis, en die kunnen nog niet echt koken (eten tortilla’s met alleen maar vlees en ketchup en het liefst natuurlijk gewoon pizza...) en ze wilden graag een magnetron. Er moest er een te koop zijn voor E45. Uiteindelijk niet gekocht, want de ontdooi functie bleek erg slecht te zijn en ik had zoiets van: als ik een magnetron nodig heb, dan is het daarvoor... heb toen maar mn huisgenoot moeten uitleggen dat ie zn vlees van de dag ervoor het beste in een pan kon opwarmen, en niet in de oven....

De SSH van Oslo had een paar weken terug ineens bedacht dat ze mijn borg á la NOK 3000 (is zo’n E380) niet hadden ontvangen, terwijl het toch echt duidelijk van mijn rekening was... dus ik daar een paar keer langs, met de Postbank contact opgenomen, krijg ik uiteindelijk een mailtje dat ze het toch hadden ‘gevonden’, mijn formulier zat verstopt achter een andere, zaten met een paperclip aan elkaar vast oid.. nou, ben in ieder geval blij dat ze het terug gevonden hebben, want is een bedrag van een zodanige hoogte, dat ik het toch wel erg graag terug wil!

Dat was het dan wel weer!

Veel liefs, Heleen

PS ik hoop vanmiddag wat foto's te krijgen van Christine, oa van mijn deense echtgenoot..

  • 26 September 2005 - 09:39

    Sloes:

    Jaaa, maak ze maar gek met onze, ehm...jouw muziek! Zal ik ook nog wat meenemen binnenkort ;-))

  • 27 September 2005 - 12:32

    Heleen:

    Ik ben bezig met het krijgen van de foto's, heb wel 2 foto's van las Vegas Aften en de picknick de dag erna.

  • 01 Oktober 2005 - 21:08

    Ad:

    He helena klinkt allemaal erg leuk. Zuid afrika was inderdaad ook super ben alleen helaas niet in het kruger geweest maar dat is dus reden genoeg om een keer terug te gaan ;-) hoop voor je dat je een aio plaats krijgt want volgens mij voel je je helemaal thuis he? lees je verhalen en we mailen
    x ad

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Heleen

Nou, omdat ik dit weblog toch met enige regelmaat gebruik, toch maar stukje over mezelf (mocht iemand ooit op mijn foto klikken oid...). Ik ben afgestudeerd Fysisch Geograaf aan de Universiteit Utrecht met als afstudeerrichtingen Klimaatsverandering, Hydrologie en Glaciologie. Ik heb een hoop hobby's, waaronder klimmen, alpinisme, racefietsen, pianospelen, etc. etc. Nou, dat was het eigenlijk wel weer... Liefs Heleen

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 233
Totaal aantal bezoekers 27630

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2005 - 30 December 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: