Helihoppen! - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Heleen Velde - WaarBenJij.nu Helihoppen! - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Heleen Velde - WaarBenJij.nu

Helihoppen!

Door: Heleen

Blijf op de hoogte en volg Heleen

19 Oktober 2005 | Noorwegen, Oslo

Lieve allemaal,

Afgelopen weekend was het dan eindelijk zover, ik mocht eindelijk naar mijn gletsjer! Het was in 1 woord FANTASTISCH!!! Maar voor degenen die een wat langere versie van mijn gletsjer avontuur willen horen, lees verder...

Na nog een laaste koffie met Marloes te hebben gedronken, vertrok ik zaterdagmiddag naar het gebouw van de NVE (Norges vassdrags- og energiverk) waar ik na een minuut of 10 werd op gehaald door een blonde god (nou ja, een Noor van 28 die er niet uit ziet als de gemiddelde noor, maar zoals Nederlanders denken dat noren eruit zien (de gemiddelde noor is 'compact', hoofd goed op de schouders, beetje 'chubby') die me naar de auto bracht waar ook onze andere metgezel was, Miriam, een vrouw van in de 40 uit Noord Engeland. Maaaaar, we hebben de hele tijd Noors gepraat! Miriam was afentoe wat lastiger te verstaan door haar zware accent (voor FG'en, ze praat zoals Burrough, maar dan noors...), in de heli was het ook lastig omdat er dan veel ruis en lawaai is, maar verder ging het prima!
Na een autorit van 8u kwamen we aan in Førde in Vestlandet (het westland) in een super de luxe hotel! Onderweg hadden we nog een flinke boete gekregen, omdat we te hard reden (80 ipv 60, boete van ruim NOK 6000, tegen de E 800...). Na onder het genot van een biertje het plan voor de volgende dag te hebben besproken ging ik lekker slapen in mijn ruime 2 persoons bed...
Na een super de luxe ontbijt met warme wafels, fruit en zalm vertrokken we naar het 'vliegveld'. En al snel zaten we in de heli! Erg grappig trouwens: wanneer heli's op een vliegveld zijn, mogen ze niet zomaar van hun plek recht omhoog gaan, ze moeten van de startbaan vertrekken, dus eerst vlieg je daar naar toe (10m boven de grond ofzo) en vervolgens krijg je toestemming om te vliegen en dan vlieg je dus met de startbaan mee schuin omhoog...
De 1e dag hebben we voornamelijk staken (stokken in de sneeuw/ijs) lopen zoeken (vanuit de heli), dan landen staak opmeten, eventueel opnieuw boren, verlengen, foto's nemen, positie bepalen met de GPS... en lekker veeeeel vliegen en genieten van het mooie weer en uitzicht! Ja, ik ben zelfs verbrand... Na een lange werkdag van 9-17 kwamen we weer aan op het vliegveld. Vanaf daar moesten we weer 3u rijden naar een ander hotel. Daar ook weer onder het genot van een bier het plan voor de volgende dag opgesteld...
De heli zat echt super vol de 2e dag met meetapparatuur, maar gelukkig paste ik er ook nog bij. Deze dag deden we metingen op Austdalsbreen, deze gletsjer eindigt in een stuwmeer, en dat ziet er echt super gaaf uit! Deze dag gingen we met een DGPS werken, dus we moesten een paar vaste stations opzetten. Ik heb onder andere met een soort drilboor in graniet lopen boren... voelde me net een bouwvakker! Ook heb ik met een gps de randen van de gletsjer op lopen meten.. En verder moesten we weer staken meten, verlengen, opnieuw boren etc. toen we klaar waren vroegen de piloten of misschien 1 of 2 van ons mee wilden vliegen naar het vliegveld, vanaf daar konden we dan een lift krijgen naar het hotel in Førde (waar we sowieso weer moesten zijn), dus uiteindelijk zijn Ole Magnus en ik met de heli meegevlogen en waren we 6u in het hotel, terwijl Miriam weer 3u met de auto moest rijden... was weer een super uitzicht!!!!
's Avonds me echt te pletter gegeten aan het buffet in het hotel; ze hadden zoveel toetjes! en ik wilde ze allemaal proberen, wat op het ijs na gelukt is, maar was echt super misselijk... was een typisch noors toetje met soort appeljam, room en koekkruimels die echt super lekker was!

En gister ben ik dan weer na een autorit van 8u in Oslo aangekomen....

De co-piloot van de 1e dag heeft de hele dag lopen filmen en beloofd ons een dvd op te sturen, hoop dat ie dat daadwerkelijk doet...
Ik kan mn foto's volgende week ophalen, had helaas maar 1 rolletje mee (stom...)
Ik heb van Marloes een foto van de koffie gehad, die zal ik zo op de site zetten...! Ik krijg hopelijk vandaag een workshop van mijn ex echtgenoot Jonathan hoe je die vormen moet maken (maar het moet echt ongelooflijk moeilijk zijn...)
Mn 1e aanrijding met een auto gehad... hij sleog af en ik ging rechtdoor en omdat het toch een beetje glad was en ik hard ging, kon ik niet op tijd remmen, maar kwam alleen maar heel zacht met mn handvat tegen de zijkant van de auto...

Nog een laatste ding; in het Noors is wesp veps (spreek uit weps...) en 'straks' betekent onmiddellijk...

Heel veel liefs, Heleen

PS over 4 weken min 1 dag ben ik alweer in Nederland...

  • 19 Oktober 2005 - 12:30

    Jason:

    Hey lief, klinkt goed allemaal, moet er nog steeds aan denken je foto op te sturen (shame) whell, have fun

    Janeh!

  • 19 Oktober 2005 - 12:34

    Japke:

    Jeetje heleen! Wat een spannende verhalen weer en wat kom je eigenlijk alweer snel terug, heb je er wel een beetje zin an?!? Hier is de herfst echt begonnen, regen, nat, koud... Maar ach ja, elk seizoen hebt z'n nadeel maar ook z'n voordeel! Leve het wandelen door het bos, schoppend tegen allemaal bladeren!
    Nog een fijne tijd en een dikke knuffel!

  • 19 Oktober 2005 - 19:47

    Sara:

    Heeey Leentje!
    Wauw, wat gaat de tijd snel voorbij! Je bent alweer bijna terug! Wat leuk dat je mee doet met de BOTS!
    Eigenlijk mis ik mij allerliefste klimpartner wel hoor, vooral nu dat het HEEEELLL slecht gaat met mijn klimprestaties!
    Maar verder gaat alles goed hoor. Ben bijna bestuur af (wissel is 10 nov - ben je er dan?) en zal daarna een zee van tijd hebben, heerlijk! Oh, en ik heb ook een stage plekje, 3 maanden Suriname ergens in febr of zo! :D

    Leuk om al je avonturen te lezen! Geniet er nog van
    Hoop je snel weer te zien!!!

    Beso grande,
    Sara

  • 20 Oktober 2005 - 09:03

    Sloes:

    Stoer hoor! En hoe graag jij daar nog veel langer zou blijven, kom maar snel weer terug want mis de gezelligheid alweer!!

    X

  • 20 Oktober 2005 - 11:26

    Sloes:

    Stoer hoor! En hoe graag jij daar nog veel langer zou blijven, kom maar snel weer terug want mis de gezelligheid alweer!!

    X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Heleen

Nou, omdat ik dit weblog toch met enige regelmaat gebruik, toch maar stukje over mezelf (mocht iemand ooit op mijn foto klikken oid...). Ik ben afgestudeerd Fysisch Geograaf aan de Universiteit Utrecht met als afstudeerrichtingen Klimaatsverandering, Hydrologie en Glaciologie. Ik heb een hoop hobby's, waaronder klimmen, alpinisme, racefietsen, pianospelen, etc. etc. Nou, dat was het eigenlijk wel weer... Liefs Heleen

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 172
Totaal aantal bezoekers 27621

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2005 - 30 December 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: